20.9.2011

Ei kakkaa

Tää bloggaaminenhan on lähteny ihan handusta! Taitaa olla ihan kolmas postaus viikon sisään, huhhuh. Vähän jo heikompia nappaa sydämestä tällänen tahti.

Tehdään sitten heti alkuun selväksi otsikon tarkoitus, sehän on nimittäin suoraakin suorempi käännös "no 'poo" -hihhuttelusta eli toisinsanoen no shampoo. Innokkaimmat voi googeloida, mutta tiivistettynä juttu menee niin, ettei hiuksiin kosketa shampoolla vaan ne pestään ruokasoodalla ja etikalla (jos pestään). Yök. Villeimpinä ituhippiaikoina (marraskuinen viikko lukion alussa) kokeilin tätä itsekin ja tuskastuin koko hommaan kun matikanluokka haisi räntäsateen jälkeen omenaviinietikalta ja märältä koiralta heti kun astelin sinne sisään. Sillä hetkellä mä vannoin, ettei ikinä enää. Mä en haluu haista kuraselta noutajalta koulussa tai missään muuallakaan, piste.

Viisi vuotta ja tuskaisen monta muovista shampoopurkkia myöhemmin astelin Lushiin ja ostin sinivihreän palashampoon ja tunkkaisen vihreän palasen kiinteää hoitoainetta. Shampoosta saa kuulemma 80 pesua ja hoitoaine kestää hamaan tulevaisuuteen. Ne myydään paperikääreissä ja jos haluaa, niin shampoolle myydään erikseen uudelleenkäytettäviä metallirasioita jonka sitten ostin myös, koska en halua kuljetella palasta ympäriinsä ilman suojausta. Ajattelin, että tää on mun tän vuoden panos luonnonsuojeluun koska mun muut kulutustottumukset on sitä luokkaa että Greenpeace, Pelastakaa Itämeri ja WWF tukehtuis orgaanisiin aamuteekupposiinsa jos tietäis miten elelen. Anyway. Näiden kaikki tuotteethan on mahdollisimman pitkälle vegaanisia eikä eläinkokeita ole käytetty valmiin tuotteen, tai sen ainesosien testaamiseen. Tää on siis selvästi toisiks paras vaihtoehto no poon jälkeen, vaikka tarkoitusperät ei ihan samat ookkaan.
Päätin antaa tolle omituisen väriselle mutta ihan hyväntuoksuiselle sinertävälle möntille mahdollisuuden. Viikonloppuna, ettei haittais jos aamulla letti näyttäis Oivariinilla pestyltä. Kuvitelkaa millanen yllätys mulle oli kun heräsin, ja hiukset a.) tuoksui hyvältä ja b.) näytti ihan eri tavalla kiiltäviltä mitä Pantenegarniersyosstigi -pesun jälkeen. Sellasilta luonnollisilta. Jumalauta. En nyt sano, että there's no going back, mutta meinaan kyllä testailla jatkossa paria eri palaa tän Seanikin lisäksi. En kyllä usko että riittää 80 pesuun ainakaan mulla, mutta joku vähempi/lyhyempihiuksinen varmaan saiskin tästä sen verran ellei enemmänkin. Hoitoaine ei tuntunut ihan tarpeeks hoitavalta mun puolikuolleisiin hiuksiin, mutta jälleen kerran - voisin kuvitella, että muilla ehkä toimiskin.

Lushilla on liikkeet Espoossa, Helsingissä ja Lahdessa jos haluatte mennä paikanpäälle haistelemaan noita kaikkia ihanuuksia (joita välillä tekis mieli myös maistella...), mutta jos ette pääse livenä kaupoille niin Lushilla on myös postimyynti! Jee!

Lähen nyt paistattelemaan oman luonnonsuojelija-sädekehäni valossa ja koitan unohtaa ne kahdeksan lentomatkaa jotka oon tänä vuonna tehnyt/tulen tekemään ja joista yhdestäkään en oo korvannu päästön pihaustakaan. Mä joudun varmaan helvettiin, kun se ei oikeesti kauheesti liikuta mua... Nähään siellä.

4 kommenttia:

  1. Mä itte ostin Lushin kaksi shampoota postimyynnistä ja no en osunu ihan oikeaan niiden tuoksujen suhteen. Toisen kanssa hiukseni pestyä mun pää haisi maalle ja hampulle mikä oli sillain aika hauskaa mutta en halua että mun hiukset haisee siltä. Ja toinen oli se semmoinen joku merijuttu, sininen tai turkoosi tai semmonen jossa on jotain ruskeita hippusia. Se tuoksui ihan hyvälle muttei ollut ihan niin mun. Mutta nty tilasin uuden, semmosen vaaleanlilan jonkun ja aluksi se haisi ihan kummalliselle, mutta nyt se tuoksuu oikealle tosi raikkaalle sitruunalle juuri sopivan hitusen verran kun sen kastelee ja sillä pesee hiukset. Nams, nää on ihan parhaita ja totesin että on helppoa tehdä luonnon hyväksi jotain. Tilasin kans pari viikkoo sitten ton hoitoaineen ja se ei tuoksu ihan niin ihanalta kun toivoisin hoitoaineeni tuoksuvan eikä se ehkä selvitä mun hiuspehkoa tarpeeksi ja sen käyttö on suht hidasta, mutta toisaalta tykkäilen siitäkin, ihan vaan jo ideana, enkä usko että se jää käyttämättömäksikään, päätin etten osta uutta hoitoainetta ku toi mun vanha loppuu.. :DD Joten joo, täälläkin on testattu ja todettu toimivaksi (aaaa tuli mieleen Activia-mainos, sori) ja etenki noi shampoot toimii mun mielestä vallan mainiosti!

    VastaaPoista
  2. Wuhuu pelastetaan siis yhdessä maailma!

    Mä ajattelin seuraavaks testailla Godivaa kun siinä on hoitis samassa paketissa, mut pitää eka käydä nuuskuttelemassa sitä vähän :)

    VastaaPoista
  3. Ehdottoman paras lushin shampoo on Ultimate shine! Kerran ostin tuon godivan ja huono oli. Äkkiä palasin tohon shineen ja sen kanssa käytän ihan vaan xz:n kosteuttavaa hoitoainetta. Suosittelen ehdottomasti kokeileen tota ultimate shinea, etenkin jos tykkäät tosi puhtaan tuntusesta tukasta. Tosta on tykänny kaikki ketkä oon ylipäätään saanut kokeilemaan noita paloja. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitti vinkistä, pitää kokeilla seuraavaks tota!

    VastaaPoista