27.5.2011

Reykjavik one-o-one

Hehe. Oonpas taas tulessa noiden otsikoiden kanssa :D Tassa siis ns. "Introduction to Reykjavik", ja koska osa ei kuitenkaan tajua mun nokkelaa vitsiä, niin RVK-cityn keskeisimman alueen postinumero on 101... Ja Reykjavik 101 on myös leffa!


Viime perjantaina lastasin auton tayteen karttoja, äitejä ja itseäni ja hurautin ensimmäistä kertaa yksin ihan sinne cityyn asti. Oh god. Vähän jännitti, aikasemmin oon nimittäin ajanu vaan keskustan ulkopuolella sijaitsevaan ostoskeskukseen ja sillonki mulla oli Styrmir antamassa neuvoja vieressä. Löydettiin kuitenkin 66° Northin outlet ekalla yrittämällä, eksyttiin sitten vasta kun yritin suunnistaa takas keskustaan päin :D Toi vaatemerkki on ollu olemassa jonku pienen ikuisuuden, ja ne siis valmistaa Islantilaisiin olosuhteisiin sopivia ulkoiluvaatteita. Kalliita ulkoiluvaatteita. Mun oli tarkotus ostaa anorakki sielta, mutta ei löydetty yhtäkään vaikka koluttiin outlet ja kaikki keskustan+ostoskeskuksen liikkeet läpi :( Yhyy.

Anyway, outletshoppailun jälkeen löydettiinkin sitten keskustaan ja parkkeerattiin auto yhdelle Laugavegurin (pääkatu) sivukaduista. Laugavegurilla harvoin löytää parkkipaikkaa edes keskellä viikkoa ja keskellä päivää, mutta sivukadut on täynnä tilaa :) Parkkeeraus kadulle on maksullista, mutta tosi halpaa - laitoin mittariin alle 1000ISK (n. 6€) ja saatiin vissiin viis tuntia aikaa.


Lähdettiin kävelemään katua keskustaan päin (Laugavegur on yksisuuntainen, jos ei oo karttaa mukana niin kävele siihen suuntaan mihin autot menee niin löydät "ydinkeskustan") ja poikettiin sit matkan varrellla kaikkiin mielenkiintoselta näyttäviin kauppoihin. Sain muutaman sydänkohtauksen ja vieritin pari veristä kyyneltä, kun Emamin liikkeeseen oli tullut silkkisiä multifunctional-mekkoja, harmi että ne makso hunajaa koska muuten olisin kyllä ehdottomasti kiikuttanut tumman turkoosin mekon kassan kautta kotiin. Kaikki parhaimmat vaatekaupat Laugavegurilla on Icelandic design, jos niihin aikoo mennä sisälle niin kannattaa varautua paksulla lompakolla tai rautaisella mielellä - mulle ainakin tekee HYVIN TIUKKAA vastustaa niitä kaikkia ihanan erikoisia mekkoja ja laukkuja :D

Käytiin syömässä pienessä italialaisessa ravintolassa ja tietysti meiät istutettiin sit toisen suomalaisporukan taakse... Oikeesti, koko talvena en oo nahny ku ehkä kaks suomalaista ja nyt niitä on koko Islanti pullollaan :D Mamma otti jotain mozzarellalla gratinoitua kasvispastaa ja mä söin tortellineja (?) herkkusienikastikkeessa, mmm<3 Mahat turvoksissa lähettiin tallustelemaan taas alaspäin Laugaveguria parlamenttitaloa kohti. Meiän eduskuntataloon verrattuna ihan surkea mökki, mutta mun mieleestä ihanan pieni ja todella kaunis :) Näyttää enemmän asuintalolta ku miltään viralliselta paikalta. Käytiin katsastamassa myös city pond ja kaikki ne miljoonat linnut jotka taistelee siellä leivästä, ahdistus taattu!


Siitä lähettiin sit kävelemään takasin ylöspäin ja autolle, käytiin (uudestaan) kaikissa kivoissa kaupoissa ja yritettiin ettiä kahvilaa et oltais voitu mennä jälkkärille. Valitettavasti Islannin kahvilakulttuuri on jälkijunassa Suomeenkin verrattuna, eli toooooodella heikoissa kantimissa... Tosin, jos koskaan vierailette Reykjavikissa niin suosittelen Kaffitária tai sit jos pienempää paikkaa etsii, niin Kofi Tómasar joka ainakin viimeks kun kävin siellä myi myös second-hand vaatteita :) Ainiin ja käytiinhän me kattomassa Hallgrímskirkja ja mentiin hissillä ihan ylös asti! Hienot näkymät ja makso vaan 500ISK, kandee käydä :)


Päädyttiin sit lähtemään ostoskeskusta kohti, mä sain kunnian valkata Kringlanin ja Smáralindin väliltä ja valitsin Smáralindin ihan vaan siitä syystä, että se näyttää ilmakuvassa tältä. Shoppailtiin mulle elämäni ensimmäinen sellanen oikeia ulkoilutakki, joka kestää vettä ja tuulta. Oli jo aikakin, harmi että meni näin kauan... Sille olis voinu olla käyttöä esim. maaliskuussa kun vettä sato vaakasuoraan ja tuuli melkein vei Äffän mukanaan :D Herkuteltiin kakulla ja jätskillä (Islannissa saa kahta eri valmistajan jäätelöä, Emmesis ja Kjöris. Kjöris kicks ass, eli valitkaa aina se, jos vaan on mahdollista!) ja hoiperreltiin vielä muutaman vaatekaupan läpi etsimässä mulle mekkoa kavereiden ja serkun valmistujaisiin.

Sellanen päivä meillä Reykjavikissa, laitan tähän loppuun vielä jo mainittujen lisäks listan mun lempipaikoista mitkä mun mielestä on käymisen arvosia jos tänne tulee :)

Baarit/ravintolat:

-Hamborgarafabrikkan (Jos koskaan haluat niin seksikkaan hampparin, etta tekis mieli vieda se kotiin ja tehda sille likaisia asioita niin suunta Hampurilaistehtaalle ja listalta lautaselle Lamburger. Tulet kuolemaan onnellisena.)
-Sushibarinn
-Café Oliver
-The English Pub
-Hvita Perlan
-Den Danske Kro
-Hressó

Kaupat:

-Dogma
-Eva
-Emami
-Bad Taste/Smekkleysa
-Kron Kron

Nähtävyydet:

-Harpa
-Perlan

Yllättäen baarit sai suurimman suosion :D Mites nyt tälleen... Tässä oli nyt ne lempparit mitä ekana tuli mieleen, mutta jos on jotain kysyttävää niin vastailen mielelläni :)

13 kommenttia:

  1. Kuulostaa houkuttavalta! Pakko päästä tonne joskus:)

    Onks se styrmir sun hostisä?
    Onks täällä koskaan ollut heistä kuvia?

    VastaaPoista
  2. kiva kuulla susta taas :) blue lagoon näyttää ihanalta, tekis mieli mennä sinne lillumaan... nauti loppuajasta siellä! :)

    VastaaPoista
  3. hei eikö sun pitäny lähtä tässä lähipäivinä sieltä? miten sää pääset jos siellä on se tulivuorihomma :o

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: Kannattaa ehdottomasti kayda! Lennot ei maksa paljoa jos ne varaa ajoissa ja varsinkin kevat/kesa on kivaa aikaa jopa taalla :) Styrmir on joo mun hostisa, on siita kai joskus ollu kuvia taalla mut en nyt muista ihan talta istumalta etta missa kohtaa :D

    Nanna: Takk :)

    Anonyymi: Lahen ens perjantaina ja Grímsvötn on rauhottunu sen verran, etta lentoliikenne on normalisoitunut :)

    VastaaPoista
  5. voi mitä kuvia, ihan super upeen näköstä!! miltä tuntuu tulla takaisin kotiin?? :o

    VastaaPoista
  6. Mulla taas on ihan päinvastainen ajatus Islannin kahvilakulttuurista. Mun mielestä siellä ollaan paljonkin Suomea edellä. Reykjavik on täynnä ihania pieniä ja yksilöllisiä kahviloita joissa on hyvä valikoima :) Täällä Suomessa tuntuu ettei löydy muita kuin isojen ketjujen sieluttomia kahviloita..

    VastaaPoista
  7. MInna: Vahan sekavat fiilikset, valilla haluisin jaada ja toisen paivanan oon jo pakkaamassa laukkua :D

    Oona: Reykjavikista loytyy joo vahan enemman, mutta ei mitenkaan hirveesti mun mielesta kuitenkaan. SIt esimerkiks Keflavikissa ei oo ainuttakaan kahvilaa... Ainaki on rahat saastyny :)

    VastaaPoista
  8. pöh, en mä löytänyt mistään postauksesta heistä kuvia, muttahhh, ei varmaan ole oleellista:) olin vaan niin utelias kun puhut heistä usein

    VastaaPoista
  9. Moikka!

    Mä oon kiinnostunut hirveesti lähteä aupairiksi. Mutta jotenkin mua pelottaa jos saankin sellasen perheen missä kaikki on iha perseellään.. siks kysynkin, että kun hait sinne niin mietitkö/pelottiko sua tehä oma profiili noihin järjestöihin?
    Oon vaan nähny niitä kauhukuvia ja elokuvia kauhuperheistä..

    voitko kertoo sun tuntemuksia tosta hakuprosessista, ois kiva kuulla sillä mulla on hirveä hinku lähteä ulkomaille..

    kiitti :)

    VastaaPoista
  10. Laitetaan toteutukseen, yritan ens viikolla tai viimeistaan kotiin palatessa tehda postauksen tosta hakuprosessista ja ajatuksista/peloista :)

    VastaaPoista
  11. Reykjavik on kyl maailman kaunein pääkaupunki, ehdottomasti.
    ja reykjavik 101 on ihan saaaaaatanan hyvä leffa :---DD

    VastaaPoista
  12. Mä tiiän et tää on vanha postaus ja näin, mut sä oot nyt mun ainut toivo ;__;
    Oon kerran vierallu Islannissa, ja Laugavegurilla ihastuin täysin yhteen söpöön kauppaan, mut en millään muista sen kaupan nimeä. Viis kuukautta oon yrittäny muistellaa, mut ei.. Siis se oli semmonen ylisöpö kauppa, mis oli kaikee melko lapsekasta ja.. ylisöpöä torta på torta -meininkiä. Siel oli koruja ja pehmoleluja, ja muistaaksi ehkä jotain muutakin. Mut törmäsitkö sä siihen kauppaan? Jos törmäsit, niin please, kerro mulle sen kaupan nimi :(

    VastaaPoista
  13. Ainoot mitkä tulee ees vähän lähelle tota kuvausta on Tiger ja Söstrene Grene mut ei varmaan oo ne mitä haet :( Kumpikin sellasia "krääsä"kauppoja joista mä olisin voinu raahata puolet mukana kotiin :D

    Jos ei osunut oikeaan, niin voisit kokeilla kysyä Salamatkustajalta. www.salamatkustaja.com, kirjoittaja asuu Islannissa (Reykjavikissa) joten vois olla että tietää :)

    VastaaPoista